Sunday, December 12, 2010

BeRsAnGkA BaIk

Bersangka Baik…


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi kerna masih diberi kesempatan untuk terus bernafas menghirup udara malam. Selawat & salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa juga buat para sahabat & anbiya’ yang amat ku ingati…
Segala Puji Bagi Allah kerna masih punya kesempatan untuk menulis. Rindunya untuk terus menulis selepas beberapa hari menyibukkan diri dengan berbagai aktiviti, tambahan pula laptop ana masih di “klinik”. Nie pinjam laptop sahabat baik ana..syukran ye ukhti…“Doktor” yang merawatnya bagitahu kritikal juga “sakitnya”…rindunya kat laptop….(“,)
Ana ingin kongsikan sesuatu dengan pembaca tika usrah dengan barisan kepimpinan minggu lepas. Bagi ana, usrah dengan wakil-wakil pemimpin tidak sama dengan usrah yang lain kerna pada sesi tersebut perlu diadun dengan ramuan ukhuwah + kepimpinan disamping menyerapkan dalam jiwa mereka dengan semangat jihad.
Ana memang amat menggalakkan persatuan atau kelab Islamic untuk mereka mengadakan usrah sesame mereka kerna disitulah saat manis untuk mengenali rakan seperjuangan kita dengan lebih mendalam selain sewaktu program ingin dijalankan. Dan perkara yang ana tekankan di permulaan usrah sebelum ke step yang seterusnya adalah BERSANGKA BAIK.
Nampak mudah, namun sukar untuk dilaksanakan. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada diantara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. Apakah ada diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima Taubat, Maha Penyayang”
(Surah Al-Hujurat, ayat 12)
Inilah masalah dalaman yang amat sukar untuk diselesaikan sekiranya wujud konflik antara pimpinan iaitu sifat prasangka buruk terhadap sahabat seperjuangan. Bermula pada wujudnya “penyakit” syak wasangka inilah, diri seseorang itu akan mula merasakan tidak senang dengan sahabat yang lain. Ada sahaja kesalahan yang akan dicari dan diungkit sehinggakan hal yang kecil itu akan dibesar-besarkan malah mula meniti dibibir orang lain.
Inilah juga punca perpecahan dan perbalahan dalam kepimpinan jika tidak ditangani dengan baik. Semuanya bermula hanya dengan berprasangka buruk kepada orang lain. Kerna itulah, di permulaan usrah ku mulakan dengan bab bersangka baik kepada sahabat-sahabat sebelum menyebut hal-hal yang lain.
Ada beberapa tips yang disyorkan oleh Syeikh Abdulkadir Al-Jailani supaya hati kita sentiasa bersangka baik kepada orang yang kita temui. Ana ambil nie dari blog akak sulung ana.
1.      Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Maka, ucapkanlah (dalam hatimu):
“Mungkin kedudukannya disisi Allah s.w.t. jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”
2.      Jika bertemu dengan anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“anak ini belum bermaksiat kepada Allah s.w.t., sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepada_NYA. Tentu anak ini lebih baik dariku”
3.      Jika bertemu dengan orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“dia telah beribadat kepada Allah s.w.t. jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku”
4.      Jika kamu bertemu orang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“orang ini memperolehi kurnia yang tidak akan ku perolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah ku capai, mengetahui apa yang tidak ku ketahui dan dia mengamalkan ilmunya. Tentu dia lebih baik dariku”
5.      Jika kamu bertemu dengan seorang yang bodoh, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“orang ini bermaksiat kepada Allah s.w.t. kerana dia bodoh (tidak tahu) sedangkan aku bermaksiat kepada_NYA padahal aku mengetahui akibatnya dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku”
6.      Jika bertemu dengan orang kafir, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
“aku tidak tahu bagaimana kelak, mungkin dia diakhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh dan mungkin boleh jadi diakhir usia diriku kufur dan berbuat jahat”
Ana juga ada menyelitkan beberapa kisah di zaman para sahabat yang sudah ditulis dalam catatan yang lepas untuk dikongsi bersama sahabat-sahabat seperjuangan ana. Alhamdulillah, permulaan usrah ini diterima baik oleh mereka. Kami juga mula mengenali hati budi masing-masing kerna salah satu rukun usrah adalah memahami iaitu saling memahami antara satu sama lain.
Ana teringat kata-kata seorang sahabat pada meting semester lepas. “walaupun sahabat kita tidak dapat hadir meting atau apa-apa program yang dianjurkan, mungkin dia mendoakan kita supaya segala urusan kita semua dipermudahkan oleh_NYA”.
Itulah pentingnya bersangka baik supaya hati kita tidak termakan bisikan syaitan laknatullah sehingga menyebabkan hubungan kita dengan sahabat seperjuangan menjadi renggang.
Semoga perkongsian ana pada kali ini dapat memberi manfaat kepada para pembaca sekalian setelah lama meyepikan diri dari menulis… cubalah bersangka baik pada orang yang kita temui dan tidak terus menilainya dengan mata kasar. insyaAllah hati kita akan sentiasa disinari dengan cahaya iman….selamat beramal…(“,)

No comments:

Post a Comment