Thursday, December 23, 2010

PeNaWaR HaTi dUkA



"Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" jawab saya 

"Eh kak, dia tak mati, rumahnya saja terbakar, dia sekeluarga selamat" Kata kawan saya dengan nada kesal. Mungkin dia ingat saya tersilap dengar ceritanya.

Dalam hati terfikir, "dah agak dah" mesti dia akan rasa terkejut bila di sebut kalimah Istirja ini pada bukan orang yang meninggal dunia.

إِنَّا ِللهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ

“Sesungguhnya kami adalah milik Allah, dan sesungguhnya hanya kepadaNya lah kami akan kembali”.


Ramai orang menganggap bahawa kalimah istirja ini hanya diucapkan bila mendapat perkhabaran tentang kematian sahaja sedangkan kalimah istirja ini boleh kita gunakan bila-bila masa sahaja apabila seseorang terkena musibah. Sama ada musibah itu terkena pada diri sendiri atau orang lain.

Kalimah istirja juga boleh menjadi tempat berlindung dan tempat bernaung supaya syetan tidak menguasai fikiran orang yang terkena musibah sehingga hilang pertimbangan kerana terlalu sedih.

Di dalam musnad Imam Ahmad, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Setiap hamba yang ditimpa musibah lalu mengucapkan: "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un", ya Allah berikanlah kepadaku pahala dalam musibah ini dan berikanlah kepada ku yang lebih baik darinya"(HR. Ahmad 3/27)

Semua yang ada pada kita adalah milik Allah. Diri kita, anak-anak kita dan harta benda kita hanyalah dipinjamkan saja kepada kita. Sampai masa Allah akan mengambilnya kembali. Hanya ucapan "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" sajalah yang menjadi pengubat dan penawar duka kita.

No comments:

Post a Comment