Tuesday, November 30, 2010

JaNgAn BeRsEdIh SaYaNg.....

                                           AlLaH SeNtiAsA BeRSaMa KaMu..InSaAllAh



Manusia dan kehidupan.ujian adalah kembar kepada kehidupan manusia.Hidup tanpa ujian ,pasti tidak sempurna dan tidak ada manusia yang hidup tanpa di uji.Ujian dari segala bentuk kesusahan, kekayaan,sakit suka duka dan berbagai-bagai lagi setiap insan yang bernama manusia di muka bumi ini.Bagai mana nak mengatasi bergantung kepada manusia itu sendiri.Keimanan dan kesabaran yang penting ada dalam diri.Terasa diri terlalu lemah bila berbicara mengenai ini.....


Bila diuji manusia pasti terkapai-kapai,mencari sesuatu yang dinamakan kekuatan,dimana kamu kekuatan?.....dimana kamu kesabaran?.....dimana kamu ketenangan?....
"tiada kemenangan (pertolongan) itu, selain dari sisi ALLAH"....surah al-anfal ayat 10


itu adalah janji ALLAH.....


Allah....akhirnya allah juga lah sumber kepada semua yang dikehendaki oleh semua manusia.Kekuatan, ketenangan, kebahagian semua adalah dari pada allah.Allah juga yang berhak untuk menariknya semula.
Buat seorang sahabat,saya doakan kamu tabah, saya percaya kamu kuat.Kekuatan yang ada pada kamu cukup kuat, saya kira tak mampu saya bayang kan.Kadang-kadang kekuatan kamu buat semangat pada diri saya.Untuk saya menjadi sehebat kamu...
Segala kehebatan itu adalah ujian segala kesenangan itu adalah ujian jangan rasa sempit bila diberi kesusahan hidup insallah...pasti ada jalan yang mudah bagi kita belajar kita untuk berlapang dada..hidup adalah ujian, ya...hidup ,hidup itu sendiri satu ujian.Susah senang semua ujian..


Pasti kita akan tertaya kenapa allah memberi kita ujian kan?
Disini jawapannya.....


"Patut lah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan berkata:"kami beriman", sedang meraka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan) dan demi sesunguhnya! kami telah di uji dengan orang yang terdahulu daripada mereka,maka(dengan ujian sedemikian),apa yang diketahui allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuinya tentang orang-orang yang berdusta".


Ujian itu untuk menguji keimanan,itu hakikatnya hanya satu untuk menguji keimanan kita...


Tapi percaya lah setiap yang sabar menempuh ujian itu pasti ada kesenangan,insaallah.....kita berpegang pada janji yang satu (allah)..jangan lupa sahabat ku....


Jadi buat kamu,juga kamu,dan juga sahabat kamu ya ....kamu semua.Mohon selalu pada dia yang satu (allah)
agar dikuatkan hati dan diberi hidayah dan iman supaya tidak berbelah bagi.Siapa kita pada hari ini bukan jaminan untuk kita terus berada pada tahap ini pada hari hadapan.Sentiasa berlapang dada...Insallah tuhan sentiasa bersama kamu semua....




Saya sayang kamu ,kamu tahu saya dimana jadi carilah saya bila mana kamu perlukan saya wahai sahabat semua.....saya pasti ada untuk kamu...
  

No comments:

Post a Comment