Sunday, November 28, 2010

Bila Cinta Berbicara

Bila cinta berbicara....


Suatu ketika,seorang wanita kelihatan amat sedih...wajah nya kusut masai,air mukanya letih menahan tangisan,rupanya dia baru sahaja kehilangan anak tercintanya...untuk selama-lamanya.
Atas nasihat orang desa,ia menemui seorang tua bijak di pinggir hutan.Mereka berkata,siapa tahu orang bijak itu dapat membantunya..menyelesaikan masalahnya.Kerana merasa cinta kepada anaknya yang telah mati itu,ia amat berharap dapat bertemu dengan orang bijak itu.Ditempuhlan perjalanan yang jauh itu.
 dengan cepatnya.Sesampainya disana,dia bertanya..."Guru....apakah anda memiliki ramuan ajaib untuk mengembalikan anak ku..."Sang guru tidak mahu untuk berbalah atau menghalau wanita itu kerana,permintaannya tidak masuk akal.
Dia cuma berkata, .."carilah bunga merah dari rumah yang tidak mengenal kesedihan".Setelah kamu bertemu bunga itu,kita akan bersama-sama membuat ramuan ajaib untuk menghidupka kembali putra mu."
Selesai mendengar itu,wanita tersebut segera berangkat mencari ramuan sang guru itu.
Dalam perjalanan dia nampak bingung tidak ada satu pertunjuk pun tentang dimana dan bagai mana bentuk rumah itu.Hingga lah dia tiba di depan rumah mewah.
"mungkin penghuni rumah ini tidak pernah mengenal kesedihan",ucap wanita itu dalam hati.
Setelah mengetuk pintu dia berkata...."saya mencari rumah yang tidak pernah menempuhi kesedihan..inikah tempatnya"?wajah wanita itu menampilkan raut yang sedih,dari dalam rumah ternampak raut wajah tak kurang sedihnya.
Tuan rumah itu menjawab kamu datang ke rumah yang salah.
Pemilik rumah itu menceritakan tentang trajedi keluarganya yang dia bukan kehilangan seorang anak malah suami dan kedua orang tuanya kerana kemalangan.Si wanita berasa amat kecewa.
Namun dia terharu dengn cerita tuan rumah itu.Ia berfikir...siapa yang boleh bantu orang yang lebih teruk nasibnya dari saya.
Dia memutuskan untuk tinggal di sana untuk menghiburkan pemilik rumah itu.Beberapa hari lamanya,dia bersama wanita pemilik rumah itu,saling bantu membantu untuk menjalani hidup.
Berapa minggu berlalu,wanita itu pun berasa si tuan rumah sudah kelihatan lebih baik.lalu ia berangkat lagi untuk mencari rumah yang berikutnya,tetapi kemana pun ia pergi selalu bertemu kesedihan orang lain.akhirnya dia berasa bertanggungjawab untuk menghiburkan semua orang yang dikunjungi nya .
hingga akhirnya dia melupakan misinya.
Kesimpulannya....
Kita belajar makna cinta dari seorang ibu yang menyusukan anaknya dalam dukungan.Kedua belah tangan nya sibuk membetulkan selimut si bayi.Dalam dadanya tiada sesuatu pun selain ketulusan memberi atas nama cinta.
Kita belajar makna cinta dari seorang ayah membawa pulang sekarung padi yang telah penat lelah di sawah.Dalam dadanya tidak ada sesuatu pun selain  kegembiraan memberi atas nama cinta pada keluarga.
Kerana cinta bukan atas pelukan hangat,belaian lembut,atau kata penuh romantis.Kita belajar apa itu cinta dari apa pun dimuka bumi ini.Dari cahaya matahari,sepasang merpati,dari sujut dan tadahan doa..dari apa pun....
Dari semua kelahiran yang bersambur dengan cinta,hingga kematian dalam cinta,kita dalam hidup ini,tidak lain selain mewujudkan cinta.
Kerana itu tidak ada yang boleh kita lakukan selain atas nama cinta kita yang teragung.CINTA BUAT YANG MAHA AGUNG ALLAH SWT....
Apapun keputusannya buat kita,allah yang berbicara,yang menentukan untung nasib kita,kerana setiap sesuatu yang menyedihkan itu ada hikmahnya...

No comments:

Post a Comment