Monday, April 25, 2011

TiNtA....DiAm LeBiH BaIk DaRi BeRkAtA KaTa


Saat ini aku hanya mampu berpuisi.Tiada apa yang mahu dikongsi selain luahan hati.Perkongsian memerlukan masa untuk ku bermunajat dan bermuhasabah tentang diri.Terimalah bicara hati ku bahawa diam itu lebih baik.

Diamku memberi seribu erti 
Aku memberi pandangan sepi 
Pabila orang melihat ku menyendiri
Aku hanya tersenyum diam tunduk mengerti

Saat ku duduk bersendiri
Ku termenung mencari mutiara untuk waktu diisi
Ku mencari waktu untuk muhasabah diri
Juga ku mencari hikmah sebalik peristiwa terjadi

Pabila orang bercerita tentang diri
Diriku dikata pendiam menyepi
Hati kecilku tertawa terdengar tentang diri 
Kenangan hanya menjadi mimpi ilusi

Tentang diri ku itu masih tidak ku nafi
Aku hanya menerima seikhlas hati
Sudah diriku ditarbiyah sebegini
Berbicara hemat dalam setiap kondisi

Aku teringat serangkai hadith kekasih Ilahi
”Siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhir
Hendaklah dia berkata baik atau diam,..”
Itulah hadith ku amali dan ku pegangi
Juga dijadikan nas untuk ku bahas tentang diri
Dikata pendiam tiada erti
Menjadi perbualan setiap peribadi

Berkata nista tidak sekali
Bermadah pujangga manisan hati
Hidup berbudi indah sekali 
Sopan santun penghias diri

Terlajak perahu boleh diundur
Terlajak kata rosak binasa
Hikmah berlaku menjadi pengajar
Salah dan silap maaf dipinta

1 comment: