Friday, December 3, 2010

InSaN kErDiL

Disini bermula aku adalah aku........



Indahnya iman jika disertakan dengan iman nya.....indahnya hati jika disertakan keiklasannya.....indahnya rupa jika disertakan dengan wuduknya.....indahnya jiwa jika disertakan kesuciannya......indahnya ugama jika lengkap kesemuanya dia atas...



                                                              Pesanan Imam Gazali



Imam Ghazali- apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Orang tua
Teman
guru
Kaum kerabat


Imam ghazali- semua jawapan itu adalah benar tapi yang paling dekat dengan kita adalah MATI, sebab itu janji allah setiap yang bernyawa pasti akan mati..
(surah ali-imran:185)


Imam Ghzali- apa yang paling jauh dengan kita di dunia ini?
Bulan
Matahari
Bintang


Imam Ghazali- semua jawapan itu adalah benar,tetapi yang lebih benar adalah MASA LALU. bgaimanapun kita,apa pun kenderaan kita tetap kita yang tidak akan kembali kepada masa yang lalu.Oleh itu kita kena menjaga hari ini,hari esok dan hari-hari yanga akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.


Imam Ghazali- apakah yang paling besar di dunia ini?
Gunung
Matahari
Bumi


Imam Ghzali- semua jawapan itu adalah benar tetapi yang paling benar adalah HAWA NAFSU (surah al araf ayat 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita yang membawa ke neraka.


Imam Ghazali- apakah yang paling berat didunia ini?
Besi
Gajah
Baja


Imam Ghazali- semu itu benar, tetapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (surah al azab ayat 72) tumbuh-tumbuhan, binatang ,gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini.Tetapi dengan sombongnya manusia di dunia ini berebut-rebut menyanggupi permintaan allah SWT sehingga banyak manusia masuk neraka kerana gagal memegang amanah.


Imam Ghazali- apa yang paling ringan di dunia ini?
Kapas
Angin
Debu
Daun-daun kering


Imam Ghazali- semua jawapan itu benar, tetapi yang paling ringan di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita dan urusan dunia, kita tinggal kan solat.


Imam Ghazali- apakah yang paling tajam di dunia ini?
Mereka menjawab Pedang!!!!...


Imam Ghazali- itu benar tetapi yang paling tajam sekali didunia ini, adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasan saudara sendiri.










                       Jadi samalah kita fikir-fikirkan dan renung-renungkan diri kita...insyallah

No comments:

Post a Comment